ویژگی‌های سیم سخت هوایی مسی و هادی‌های تابیده‌شده سخت

امروزه سیم و کابل‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات در حوزه برق به شمار می‌روند. این محصولات در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ یکی از پرکاربردترین‌ها کابل‌ها، کابل هادی است. کابل‌های هادی برای انتقال و توزیع نیروی برق در مکان‌های مختلف، کنترل و بررسی تابلوهای توزیع، ارزیابی وضعیت نیروگاه‌ها، تامین روشنایی خیابان، کنتور برق منازل و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، این کابل‌ها به منظور کنترل فرایند انتقال داده‌های آزمون، پایش کنترل و اعمال حفاظت مکانیکی و الکترونیکی در محل به کار می‌روند.

کابل‌های کنترل و توزیع نیروی برق معمولا از جنس آلومینیوم یا مس هستند که در این میان، مدل مسی این کابل‌ها کاربرد بیشتری در انتقال و توزیع نیروی برق دارد. هادی‌های تابیده‌شده سخت و سیم سخت هوایی مسی از جمله تجهیزاتی هستند که برای توزیع و انتقال الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از ویژگی‌های سیم سخت هوایی مسی و هادی‌های تابیده‌شده سخت ، سیم و کابل آرین ابهر، به بررسی این کابل‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سیم سخت هوایی مسی چیست و با چه ویژگیهایی تولید میشود؟

هادی‌های هوایی مانند هر نوع سیم و کابل دیگری برای انتقال و توزیع نیروی برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم سخت هوایی مسی نیز امکان توزیع و انتقال جریان برق خطوط هوایی را فراهم می‌کند. این سیم‌ها از ساختاری برخوردار هستند که می‌توانند محافظت لازم برای ایجاد جریانی بدون وقفه را فراهم نمایند. هادی‌هایی که در سیم سخت هوایی مسی به کار می‌روند، از نوع مس سخت کشیده هستند که به شکل منظم در هم تابیده‌شده‌اند.

مسئله ایمنی در مورد خطوط هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. شرایط جوی همچون طوفان، رعدوبرق و حتی پرندگان در حال پرواز می‌توانند در جریان خطوط هوایی اثرگذار باشند و باعث اختلال در این جریان‌ها شوند. انتخاب هادی‌های تابیده‌شده سخت باکیفیت می‌تواند اثر عوامل محیطی و جوی را بر روی سیم سخت هوایی مسی خنثی نماید.

ویژگی‌های هادی‌های تابیده‌شده سخت

هادی‌های مسی که برای توزیع و انتقال برق تولید می‌شوند، در چند گروه قرار می‌گیرند که عبارتند از تک مفتول یا آنیل، منظم تابیده (کشیده سخت) و انعطاف‌پذیر. انواع مختلف هادی‌ها در شرایط آب‌ و هوایی سخت، فشار متوسط، فشار ضعیف یا مکان‌هایی که دکل‌ها فاصله کمی از هم دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای سیم سخت هوایی مسی معمولا از هادی‌های تابیده‌شده سخت استفاده می‌شود. همچنین برای پوشش و عایق این هادی‌ها نیز از روکش‌های اکسترود شده یا نوارهای عرضی استفاده می‌گردد.

هادی‌های تابیده‌شده سخت این قابلیت را دارند که در محیط‌های پرتنش‌ مکانیکی به کار گرفته شوند؛ زیرا می‌توانند اثر این تنش‌ها را بر روی جریان برق خنثی کرده و از ایجاد خلل در جریان برق جلوگیری کنند. با این ‌وجود باید در نظر داشت که هادی‌های مسی زمانی می‌توانند ایمنی لازم را فراهم کنند که طبق استانداردهای موجود و روش‌های به‌روز تولید، ساخته شده باشند.

مزایای هادی‌های مسی نسبت به نمونه‌های آلومینیومی

در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد انتقال و توزیع برق در سراسر کشور با فلز آلومینیوم انجام می‌شود؛ علت این موضوع نیز کاملاً مشخص است؛ همه‌چیز به هزینه‌های راه‌اندازی خطوط برمی‌گردد. فلز آلومینیوم از قیمت مناسب‌تری نسبت به کابل‌های مسی برخوردار است. علاوه بر این، فلز آلومینیوم نسبت به فلز مس وزن کم‌تری دارد. با این‌ حال باید توجه داشت که فلز آلومینیوم در مقایسه با فلز مس، عملکرد ضعیف‌تری در هدایت الکتریکی دارد. از همین روست که شرکت‌های تولیدکننده برای جبران این ضعف، از تعداد رشته‌های موازی آلومینیومی و فولادی بیشتری در مرکز کابل‌ها استفاده می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که سیم سخت هوایی مسی این قابلیت را دارد که به ‌راحتی انشعاب‌گیری شود. نصب فلز مس نیز بسیار آسان‌تر است. همین‌طور فلز مس از انعطاف‌پذیری قابل ‌توجهی برخوردار بوده و به ‌راحتی قابل‌ تعمیر است.

خرید سیم و کابل

لوازم و تجهیزات الکترونیکی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و باید به شکل اصولی و طبق استاندارهای روز تولید شوند. برای خرید و سفارش این تجهیزات فروشگاه‌های مناسب و مطمئن را انتخاب کنید. مجتمع صنعتی سیم و کابل آرین ابهر یکی از شرکت‌های باسابقه در زمینه تولید و عرضه کابل و سیم است. تجهیزات تولیدی این مجتمع با رعایت نکات ایمنی و استانداردهای روز دنیا تهیه و تولید شده و به همراه ضمانت‌نامه به مشتریان عرضه می‌شوند. سیم و کابل آرین ابهر برای تکمیل پروسه تولید، تجهیزات خود را در چندین نوبت مورد آزمون قرار می‌دهد تا از کیفیت محصولات تولیدی اطمینان حاصل کند.

جمع‌بندی

سیم سخت هوایی مسی برای انتقال و توزیع برق در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درون این سیم‌ها از هادی‌های تابیده‌شده سخت استفاده می‌شود؛ زیرا این هادی‌ها آنیل نشده هستند و اثرات و تنش‌های مکانیکی جوی و محیطی را به ‌خوبی خنثی می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع سیم‌ها و همچنین قیمت انواع مختلف سیم و کابل با نمایندگی‌های شرکت سیم و کابل ابهر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *