_

محصولات سیم و کابل آرین ابهر

سیم و کابل شرایط آتش

سیم و کابل انرژی های تجدید پذیر

کابل های 

ابزار دقیق

سیم و کابل انرژی

های تجدید پذیر

خرید محصولات سیم و کابل آرین ابهر

سیم و کابل

نخست به معرفی سیم و کابل می پردازیم. سیم و کابل اصلی ترین تجهیزات برقی محسوب می شوند. این محصولات در واقع  عبور جریان برق فراهم می کنند و باید در استفاده از آنها نهایت دقت را به کار برد تا سبب آسیب رسیدن به افراد و سایر المان های برقی نشوند. روکش عایق سیم و کابل این وظیفه را به عهده دارد و هم از آسیب رسیدن به هادی سیم و کابل جلوگیری می کند و هم خطرات ناشی از خروج جریان برق از هادی را خنثی می کند.

عددی که در کنار هر سیم و کابل نوشته می شود نشان دهنده قطر و یا سطح مقطع آن است. هر سیم یا کابل دارای روکشی است که مانند عایق عمل میکند و ممکن است رویه عایق با پوشش های دیگری نیز مثل شیلد، آرمون و اسکرین پوشانده شوند.

انواع سیم و کابل

انواع سیم

سیم اولین و ساده ترین وسیله برای انتقال جریان برق و هم چنین ارتباط دستگاه های برقی است. این انتقال به دلیل وجود فلز رسانا در سیم می باشد که به این فلز هادی گفته می شود.این هادی می تواند از جنس فلزات مختلف مانند مس، آلومینیم یا مس قلع اندود باشد. روی فلز رسانا و هادی عایقی و روکشی استفاده می شود که جلوی آسیب رساندن ناشی از نشست برق را می گیریید و هم ز فلز درون سیم محافظت می کند.

حال به تعریف انواع سیم می پردازیم. سیم ها به سه دسته مفتولی، افشان و نیمه افشان تقسیم بدی کرد.

سیم مفتولی

سیم مفتولی( solid wire) رسانای بهتری هستند
آنها همچنین کمتر تحت تأثیر ارتعاش یا مستعد خوردگی هستند، زیرا سطح کمتری نسبت به هادی های رشته ای دارند. سیم مفتولی همچنین می تواند جریان بیشتری نسبت به سیم افشان داشته باشد.
سیم مفتولی قوی و خشک است، و آن را به دلیل قابلیت فرم دهی برای موقعیت هایی که ناهمواری ، مناسب می کند. در شرایط بیرونی با عایق تایید شده مقاوم در برابر نور خورشید به خوبی کار می کند . هادی در این مدل سیم مس است و به دلیل خشک بودن امکان شکستن آن وجود دارد.

سیم افشان

این سیم ، مجموعه ازهادی نازک و بسته بندی شده با مواد نارسانا فشرده و عایق بندی شده است. سیم افشان انعطاف پذیرتر است و آن را برای اتصال اجزای الکترونیکی در فضاهای تنگ یا برای پیچاندن و خم شدن به شکل هندسی پیچیده ایده آل می کند. سیم افشان نسبت به سیم مفتولی انعطاف پذیرتر و چکش خوارتر است و شکافته یا قطع نمی شود. اغلب برای کاربردهای داخلی مانند دستگاه های الکترونیکی، بردهای مدار و سیم های بلندگو استفاده می شود.

سیم نیمه افشان

این سیم برق بین سیم های مفتولی و افشان است یعنی تعداد رشته های آن از نوع افشان کمتر است و کاربرد آن مشابه سیمهای مفتولی است. فقط درمواردی که نیاز به انعطاف بیشتر نسبت به سیم های مفتولی است، از این مدل استفاده می شود.

انواع کابل

کابل، در سیستم های الکتریکی و الکترونیکی، گروهی از سیم ها برای انتقال قدرت الکتریکی یا سیگنال های مخابراتی از یک مکان به مکان دیگر می باشد. هیچ تمایز روشنی بین سیم برق و کابل برق وجود ندارد. معمولا اولی به یک هادی فلزی جامد، با یا بدون عایق اشاره دارد، در حالی که دومی به یک هادی رشته ای یا مجموعه ای از هادی های عایق اشاره دارد.امروزه در صنعت برق بخش عظیمی از توزیع انرژی الکتریکی ، بویژه در فشار ضعیف بوسیله کابل ها انجام می‌گیرد. البته برای انتقال انرژی الکتریکی فشار متوسط و قوی نیز در برخی موارد از کابل های مخصوص استفاده می‌شود. کاربرد کابل ها در تاسیسات الکتریکی بسیار وسیع است. در تعریف کابل می توان گفت هر نوع هادی که بتواند جریان برق را از داخل خود عبور دهد و دارای عایق باشد ، به طوری که ولتاژ روی سطح عایق نسبت به زمین صفر و درروی سطح سیم نسبت به زمین دارای ولتاژ فازی باشد، کابل نامیده می شود. کابل ها نیز مانند سیم ها دارای هادی می باشند که اغلب از جنس مس و یا آلومینیوم است.

کابل مسی

کابل مسی مجموعه ای از دو یا چند سیم مسی است که در یک غلاف با هم قرار گرفته اند. سیم و کابل مسی در تولید برق، انتقال نیرو، توزیع برق، مخابرات، مدارهای الکترونیکی و انواع بی شماری از تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

کابل کنترل

کابل های کنترل با انعطاف پذیری و عملکردی که ارائه می دهند، برای استفاده در بخش توزیع برق ایده آل هستند. سیستم های الکتریکی با قابلیت های متعدد سیستم هایی که مانیتور، کنترل، تنظیم و اندازه گیری دستگاه ها و قطعات فنی را ارائه می کنند.

کابل قدرت

کابل قدرت یک کابل الکتریکی است، مجموعه ای از یک یا چند هادی الکتریکی، که معمولاً با یک غلاف کلی در کنار هم نگه داشته می شود. این مجموعه برای انتقال نیروی الکتریکی استفاده می شود. کابل قدرت ممکن است به عنوان سیم کشی دائمی در ساختمان ها نصب شوند، در زمین دفن شوند، از بالای سر عبور کنند یا در معرض دید قرار گیرند.

کابل ابزار دقیق زره دار

کابل‌ ابزار دقیق زره‌دار نیز به طور گسترده بین منابع تغذیه اینورتر و موتورهای اینورتر استفاده می‌شوند. نسخه زره پوش LSZH معمولاً در مواقعی استفاده می شود که خطر آسیب مکانیکی افزایش یابد و زره فولادی گالوانیزه محافظت عالی را ارائه می دهد.

کابل نسوز و کم دود

ویژگی های کابل های ضد حریق کم دود بدون هالوژن این است که نه تنها خواص ضد حریق خوبی دارند، بلکه خورندگی و سمیت کمی در هنگام احتراق دارند. و مقدار بسیار کمی دود تولید می کند، بنابراین آسیب به افراد، ابزار و تجهیزات را کاهش می دهد و برای نجات به موقع در صورت آتش سوزی مفید است. با وجود اینکه مقاومت در برابر شعله، مقاومت در برابر خوردگی و غلظت دود بسیار کمی دارد، خواص مکانیکی و الکتریکی آن کمی بدتر از کابل های معمولی است.

کابل پنل خورشیدی

کابل پنل خورشیدی کابلی است که شامل تعدادی سیم عایق است. آنها همچنین برای اتصال چندین جزء در یک سیستم فتوولتائیک استفاده می شوند. با این حال، یک نکته مثبت اصلی این است که آنها در برابر شرایط آب و هوایی شدید، دما و UV مقاوم هستند.

کابل مخابراتی

کابل مخابراتی از یک سیم جفت پیچ خورده و یک لایه روکش تشکیل شده است.
این کابل ها معمولا برای اتصالات تلفنی استفاده می شوند.

از مهمترین ویژگی های مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این کابل ها، کشیدگی، استحکام کششی و پایداری حرارتی بالا می باشد.

کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال دارای لایه های متحدالمرکز هادی  الکتریکی و مواد عایق هستند. این ساختار تضمین می کند که سیگنال ها در داخل کابل محصور شده و از تداخل نویز الکتریکی با سیگنال جلوگیری می کند. لایه هادی مرکزی یک سیم رسانای نازک، مسی جامد یا بافته است.

نام اختصاری انواع سیم

سیم (NYA)

سیم مسی تک لایه نرم با روکش پلاستیک به رنگ های سبز، زرد ، سیاه، آبی و قهوه ای

سیم (NYAF)

سیم افشان که در آن رشته های نازک سیم مسی به هم تابیده شده با روکش پلاستیک به رنگ های سبز، زرد ، سیاه، آبی و قهوه ای

سیم (NYM)

سیم های مسی یک لایه با عایق پی وی سی و مقاوم در مقابل رطوبت که رنگ کلاف آنها سیاه ، خاکستری یا سفید است و رنگ روکش سیم های داخل آن سیاه ، قهوه ای و آبی می باشد.

سیم (Y)

سیمهای روکش شده با مواد پی وی سی که به دو صورت دو ، سه یا چهار رشته ی به هم تابیده شده و یا تک رشته ای که اغلب تک رشته ها در رنگ های استاندارد و در کلاف های صدمتری در بازار موجود می باشند.

نام اختصاری انواع کابل

  • N کابل با هادی مسی
  • NR کابل با هادی آلومینیوم
  • Yعلامت عایق پرتو دور می‌باشد
  •  Hعلامت ورق متالیزه می‌باشد
  • T سیم تحمل کننده در کابل کشی هوایی
  • R  حفاظت فولادی نواری شکل
  • Y  روکش کمربندی پرتو دور
  • R  هادی دایره‌ای شکل می‌باشد
  • E  هادی یک رشته و دایره‌ای می‌باشد
  • M  هادی چند رشته
  • S  هادی بشکل مثلث
فرق سیم و کابل

بیشتر اوقات اصطلاحات سیم و کابل برای توصیف یک چیز استفاده می‌شوند اما در واقع کاملا متفاوت هستند. سیم یک هادی الکتریکی است, در حالی که یک کابل یک گروه از سیم در غلاف است. عبارت کابل برق در ابتدا به یک خط دریایی از چندین طناب که برای لنگر انداختن کشتی‌ها کاربرد داشت، گفته می‌شد. در صنعت برق از کابل‌ها (مانند سیم‌ها) برای حمل جریان‌های الکتریکی استفاده می‌شود.

تولید کننده سیم و کابل

امروه شرکت های بسیاری به تولید سیم و کابل روی آورده اند اما مسئله مهم در انتخاب سیم و کابل کیفیت آن است. کارخانه سیم و کابل آرین ابهر، با کیفیت ترین سیم و کابل ساختمانی و صنعتی را تولید می کند.

قیمت سیم و کابل
زره کابل برق چیست

زره کابل برق جهت محافظت کابل در برابر صدمات و ضربه های مکانیکی به صورت یک لایه خارجی بر روی عایق کابل کشیده می شود و جنس غلاف کابل معمولا از ماده PVC  و یا فلز سرب است. در مواقعی مثل دفن مستقیم کابل در زمین، خطر برخورد اجسام برنده و حتی در برابر حیوانات جونده استفاده از کابل زره دار توصیه می شود. در انتخاب صحیح نوع زره سیم و کابل موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

  • بارگذاری کششی مورد نیاز
  • اعمال فشار در طی دوره سرویس دهی سیم و کابل
  • حفاظت در برابر جانوران جونده
  • حفاظت در برابر صدمات مکانیکی غیر منتظره
  • حداقل شعاع خمش مورد نیاز
سیم مسی و مشخصات آن
نمایش بیشترنمایش کمتر