کابل سه فاز چیست/انواع کابل سه فاز

کابل سه فاز چیست و انواع کابل سه فاز

کابل‌ها ساخته می‌شوند تا جریان‌های الکتریکی را منتقل کنند. این محصولات با توجه به میزان جریان الکتریکی که انتقال می‌دهند، طبقه‌بندی می‌شوند. برای هر میزان ولتاژ، تنها از یک نوع کابل استفاده می‌شود؛ به ‌طور مثال، در ولتاژهای پایین از کابل‌های فشار ضعیف و در ولتاژهای بالا از کابل‌های صنعتی سه فاز و کابل فشارقوی استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم کابل سه فاز را به ‌طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم و در مورد انواع مختلف آن، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. در ادامه با ما همراه باشید.

کابل سه فاز چیست؟

کابل سه فاز، کابلی است که جریان الکتریکی را در ولتاژ بالا انتقال می‌دهد و در قسمت‌هایی که به برق بیشتری نیاز است (بخش‌های پرمصرف) استفاده می‌شود. این کابل در مجتمع‌های بزرگ، استارت دستگاه‌های مورد استفاده در کارخانه‌ها، پمپ‌ها و الکتروموتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌گونه که گفتیم، این کابل برای عبور جریان الکتریکی با ولتاژ بالا استفاده می‌شود؛ به همین دلیل نباید در محیط‌های باز مورد استفاده قرار بگیرد. در محیط‌های باز و آزاد ممکن است که کابل در اثر آسیب‌های طبیعی و مکانیکی دچار پوسیدگی و پارگی شود که می‌تواند آسیب‌های مالی و جانی زیادی در پی داشته باشد. از این محصول معمولا به صورت مدفون در خاک یا برای انتقال هوایی استفاده می‌شود. این نوع کابل عمدتا در دو نوع مسی و آلومینیومی و به صورت تک رشته تا پنج رشته تولید می‌شود. یک کابل سه فاز سه رشته‌ای از سه قسمت فاز، نول و خنثی یا همان ارت تشکیل شده است.

کابل سه فاز چیست

 

انواع کابل سه فاز

کابل‌های سه فاز در انواع مختلفی تولید می‌شوند. تفاوت اصلی بین انواع مختلف این کابل به میزان ولتاژی که می‌توانند تحمل کنند، برمی‌گردد. بدین ترتیب، این کابل به انواع فشار ضعیف، فشار متوسط، فشارقوی و فوق فشارقوی تقسیم می‌شود. در ادامه هر یک از این نوع کابل‌ها را بررسی کرده و ویژگی‌های آن‌ها را به ‌طور جداگانه توضیح داده‌ایم.

کابل فشار ضعیف

این کابل برای ولتاژهای پایین مناسب است و بیشتر در برق‌کشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل فشار ضعیف  افشان انعطاف‌پذیری خوبی دارد و معمولا با هادی مسی ساخته می‌شود. هادی مورد استفاده در کابل فشار ضعیف درصد خلوص بالایی دارد. جنس عایق این کابل نیز از جنس پی‌وی‌سی است؛ البته گاهی از مواد اولیه دیگری مانند  XLPE نیز برای ساخت عایق این کابل استفاده می‌شود.

مطلب پبشنهادی:قیمت سیم و کابل ساختمانی

کابل سه فاز

کابل فشار متوسط

این کابل برای مجتمع‌های مسکونی، کارخانه‌ها و در صنایع مختلف کاربرد دارد. میزان ولتاژ تحملی توسط این محصول نسبتا بالا است و نباید در محیط‌های باز و آزاد مورد استفاده قرار بگیرد. این کابل معمولا به صورت مدفون در زمین به کار گرفته می‌شود. کابل‌های فشار متوسط عایق حرارت هستند و معمولا مس و آلومینیوم برای ساخت هادی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل‌های فشارقوی و فوق فشارقوی

این کابل‌ها در نیروگاه‌های تولید برق و صنایع مختلف استفاده می‌شوند. این محصولات عایق‌های حرارتی بسیار بالایی دارند تا در ولتاژهای بالا دچار آتش سوزی نشوند. کابل‌های فشارقوی و فوق فشارقوی نسبت به نمونه‌های فشار ضعیف و فشار متوسط، وزن بالاتری دارند و از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

تفاوت کابل سه فاز و تک فاز

قبل از بررسی تفاوت‌های بین این دو نوع کابل، بهتر است توضیحاتی را در مورد کابل تک فاز ارائه دهیم. کابل تک فاز برای انتقال جریان الکتریکی به صورت متناوب و موج‌دار به کار می‌رود و جریان مستقیمی در آن ایجاد نمی‌شود. جریان متناوب باعث صرفه‌جویی در جریان الکتریکی می‌شود؛ به همین جهت از کابل تک فاز به‌ طور گسترده در کارخانه‌ها، صنایع کوچک و بزرگ و ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌کنند. در ادامه تفاوت‌های بین کابل تک فاز و سه فاز را شرح می‌دهیم.

  • نوع کاربرد

در مناطق مسکونی و خانه‌ها بیشتر از کابل تک فاز استفاده می‌شود؛ زیرا در این محیط‌ها به برق زیادی برای راه‌اندازی نیاز نیست. این در حالی است که کابل سه فاز بیشتر در صنعت و کارخانه‌ها به کار می‌رود. ویژگی‌های کابل سه فاز متناسب با شرایط کارخانه‌های صنعتی است.

  • ساختار

کابل تک فاز از یک رشته و کابل سه فاز از سه، چهار یا پنج رشته تشکیل شده‌اند. این موضوع باعث تفاوت در وزن این کابل‌ها و مقدار مواد اولیه مورد استفاده در آن‌ها می‌شود. روشن است که کابل‌های سه فاز وزن بیشتری دارند.

  • توان انتقال

توان انتقال کابل سه فاز به‌مراتب بیشتر از کابل تک فاز است و به همین جهت برق بیشتری استفاده می‌کند.

تفاوت بین کابل سه فاز و تک فاز

قیمت کابل سه فاز

امروزه، کابل سه فاز توسط شرکت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. قیمت این کابل به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال درصد خلوص مواد اولیه که در این کابل استفاده می‌شود، یکی از عوامل قیمت‌گذاری این محصول است. مقدار مواد اولیه نیز می‌تواند در قیمت نهایی کابل تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه کابل‌هایی که ضخامت و وزن بیشتری دارند، قیمت بالاتری دارند.

کابل سه فاز را از کجا تهیه کنیم؟

امروزه کارخانه‌ها و شرکت‌های سیم و کابل در رقابت شدیدی هستند تا بتوانند بخش بیشتری از بازار تجهیزات برقی را از آن خود کنند. محصولات تولیدی این شرکت‌ها می‌توانند از برخی جهات باهم متفاوت باشند. نکته اصلی و بسیار مهم در خرید کابل سه فاز، توجه به کیفیت محصول مورد نظر است و بدین منظور، اطلاع از شرکت تولیدکننده آن کابل می‌تواند کمک‌کننده باشد. توجه داشته باشید که همواره محصولات مورد نیاز خود را از برندهای معتبر تهیه نمایید. اگر قصد خرید کابلی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را از شرکت سیم و کابل ابهر تهیه کنید. برای کسب اطلاع از محصولات تولیدی شرکت، با متخصصان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *