مطالعه مقاله کابل قدرت دو رشته ای با هادی مسی و آلومینیوم

کابل قدرت دو رشته‌ای با هادی مسی و آلومینیومی

کابل‌ها بخش جدایی‌ناپذیر صنعت برق هستند و بدون وجود آن‌ها انتقال برق، چه در فاصله کم و چه در مسافت‌های طولانی غیرممکن خواهد بود. برای انتقال برق، گونه‌های مختلفی از کابل تولید شده‌اند که با توجه به محل استفاده و نوع کاربرد، در پروژه‌های تولید و توزیع برق یا ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع این کابل‌ها،مثل:کابل قدرت دو رشته ای با هادی مسی و آلومینیومی کابل قدرت است که برای انتقال برق با ولتاژ بالا به کار می‌رود. کابل قدرت، از لحاظ تعداد رشته‌ها دارای گونه‌های مختلفی است و به نمونه‌های تک‌رشته‌ای و چند رشته‌ای تقسیم می‌شود. کابل‌های چند رشته‌ای، خود به دسته‌های مختلف دو، سه، سه و نیم، چهار و پنج رشته‌ای قابل‌ تقسیم هستند. در این مطلب از سیم و کابل ابهر با یکی از انواع کابل‌های قدرت، یعنی کابل قدرت دو رشته‌ای با هادی مسی و آلومینیومی آشنا می‌شویم و آن را با کابل‌های تک‌رشته‌ای و دیگر انواع کابل چند رشته‌ای مقایسه می‌کنیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کارخانه تولید سیم و کابل

کابل قدرت دو رشته‌ای چیست؟

همان‌طور که از توضیحات پیشین برمی‌آید، کابل قدرت اصولا کابلی است که برای تامین برق اصلی مصرف‌کننده به کار می‌رود. دو رشته‌ای بودن کابل قدرت بدین معناست که این کابل‌ها، برخلاف کابل‌های تک‌رشته‌ای، دارای دو هادی عایق هستند که جنس آن‌ها می‌تواند از مس یا آلومینیوم باشد. از کابل قدرت دو رشته‌ای با هادی مسی و عایق می‌توان در داخل یا خارج ساختمان یا حتی در زیر زمین استفاده کرد؛ به همین دلیل، این کابل‌ها با عنوان کابل زمینی نیز شناخته می‌شوند.

ساختار کابل قدرت دو رشتهای

یک کابل قدرت دو رشته‌ای شامل 2 هسته‌ از هادی مسی یا آلومینیومی است. این دو هسته که به فاز و نول مشهور هستند، در مجاورت یکدیگر قرار دارند و شکلی مسطح یا بیضی به کابل می‌بخشند. هادی مسی در مقایسه با هادی آلومینیومی رساناتر است؛ آلومینیوم تقریبا 60 درصد فلز مس رسانایی دارد. با این ‌وجود، کابل قدرت دو رشته‌ای دارای هادی آلومینیومی وزن کمتری دارد. با توجه به ویژگی‌های متفاوت این دو نوع هادی، لازم است پیش از خرید کابل قدرت دو رشته‌ای با یک متخصص در این حوزه مشورت نمایید. هر هسته در کابل قدرت دو رشته‌ای، به ‌طور جداگانه با یک عایق رنگی از جنس PVC احاطه شده است که برای شناسایی آسان و نیز ایزوله کردن سیم‌ها به کار می‌رود. علاوه بر این، هر دو هسته توسط یک لایه‌ بیرونی نهایی که بازهم از جنس PVC  است پوشانده شده‌اند. این لایه‌ بیرونی با نام غلاف یا ژاکت شناخته می‌شود.

بهترین برند سیم و کابل

کابل‌های قدرت دو رشته‌ای دارای هادی مسی و عایق چه کاربردهایی دارد؟

عمده‌ کاربرد کابل قدرت دو رشته‌ای با هادی مسی و آلومینیومی در سیستم‌های تک فازی است که نیاز به ارت (اتصال به زمین) ندارد. همچنین این مدل از کابل‌ها در مصارف DC (جریان مستقیم) نیز به کار می‌روند. لازم به یادآوری است در صورتی ‌که می‌خواهید از برق تک فاز همراه با ارت استفاده کنید، باید کابل سه رشته‌ای را به جای این نوع کابل برگزینید. یک نکته مهم در مورد به‌کارگیری کلیه کابل‌های قدرت تک‌رشته‌ای و چند رشته‌ای این است که از این تجهیزات در مکان‌هایی که امکان و احتمال ضربه‌ مکانیکی وجود دارد، استفاده نکنید.

مطالعه مقاله کابل قدرت دو رشته ای با هادی مسی و آلومینیوم

مقایسهکابل قدرت دو رشته‌ای و تک‌رشته‌ای

مهم‌ترین تفاوت بین کابل‌های قدرت دو رشته‌ای و تک‌رشته‌ای در میزان مقاومت الکتریکی آن‌ها است. مقاومت کابل‌های دو رشته‌ای، به دلیل دارا بودن سطح مقطع بیشتر، از کابل‌های تک‌رشته‌ای بالاتر است. این سطح مقطع بزرگ به واسطه شکاف‌های موجود در بین رشته‌ها ایجاد می‌شود. به‌ علاوه، هزینه‌ تولید کابل‌های دو رشته‌ای بیشتر از کابل‌های تک‌رشته‌ای است. کابل‌های دو رشته‌ای در فرکانس‌های بالا عملکرد بهتری در مقایسه با کابلهای تک‌رشته‌ای دارند؛ دلیل این امر پدیده‌ای به نام اثر پوستی یا skin effect است که باعث هدررفت انرژی در کابل می‌شود.

جمع‌بندی

شما می‌توانید کابل قدرت دو رشته‌ای با هادی مسی و آلومینیومی مورد نیاز خود را از طریق سایت شرکت سیم و کابل آرین ابهر سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن محصول خود را دریافت کنید. در این مطلب به صورت مختصر با یکی از انواع پرکاربرد کابل‌های قدرت چند رشته‌ای، یعنی کابل قدرت دو رشته‌ای آشنا شدیم و ساختار و کاربردهای آن را شناختیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شده باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *