کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز


کابل برق سه فاز چیست و در کجا استفاده می‌شود؟

کابل برق سه فاز چیست و در کجا استفاده می‌شود؟، به کابلی می‌گویند که قادر است به برق سه فاز متصل شود. این کابل‌ها به شکل تک رشته تا پنج رشته در بازار یافت می‌شوند و در پروژه‌های تجاری و صنعتی به منظور روشن کردن دستگاه‌های پرمصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین از این کابل‌ها در برخی از ساختمان‌های مسکونی نیز استفاده می‌شود. کابل‌های برق سه فاز به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال جریان برق به شمار می‌روند و وظایف مهمی بر عهده آن‌ها است؛ از همین رو لازم است نوع مرغوب آن را در پروژه‌های خود به کار ببرید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید. این نوع کابل‌ها در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و در محیط‌های کاری مختلفی به کار می‌روند. در ادامه مفصل‌تر در مورد این نوع کابل و انواع آن صحبت می‌کنیم.

انواع کابل برق سه فاز

گفتیم که کابل‌های سه فاز انواع مختلفی دارند که هر نوع ویژگی‌های خاص خود را دارد و کاربردهای متفاوتی دارد به عنوان مثال برخی کاربرد صنعتی دارد و برخی در کابینت آشپزخانه به کار برده میشود. این کابل‌ها را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی چون ضخامت، ولتاژ، تعداد رشته و نوع عایق دسته‌بندی کرد. در اینجا کابل‌های سه فاز را برحسب نوع رسانا و تعداد رشته طبقه‌بندی کرده‌ایم. ذکر این نکته ضروری است که در هنگام خرید کابل سه فاز به ویژگی‌های کابل، دقت و مناسب‌ترین نوع کابل را خریداری نمایید.

انواع کابل برق سه فاز بر اساس نوع رسانا

  • کابل برق سه فاز مسی
  • کابل برق مفتولی
  • کابل برق افشان
  • کابل برق زره دار
  • کابل برق سه فاز آلومینیومی

انواع کابلبرق سه فاز بر اساس تعداد رشته

  • کابل برق سه فاز تک رشته: یک رشته فاز با پشتیبانی از جریان 380 ولت
  • کابل برق سه فاز سه رشته: سه رشته فاز در داخل عایق قرار گرفته‌اند.
  • کابل برق سه فاز سه و نیم رشته: سه رشته فاز و یک رشته نول
  • کابل برق سه فاز چهار رشته
  • کابل برق سه فاز پنج رشته: سه رشته فاز، یک رشته نول و یک رشته سیم ارت

انواع کابل برق سه فاز

نحوه اتصال کابل سه فاز

به منظور آشنایی با اتصال کابل برق سه فاز لازم است نسبت به اجزای آن اطلاعات کافی پیدا کنیم. سیستم کابل سه فاز با 3 نوع اتصال مثلث، ستاره و مختلط وصل می‌شود. مهم‌ترین تفاوت اتصال ستاره و مثلث در به‌کارگیری سیم نول است. در واقع در سیستم ستاره از سیم نول استفاده شده است؛ ولی در سیستم مثلث سیم نول به کار نمی‌رود. همچنین این دو سیستم در میزان سرعت موتور نیز متفاوت هستند. در اتصال مثلث، سرعت موتور بیشتر از سیستم دیگر است. در اتصال برق سه فاز از ابزارهای مهمی مانند یک کنتور برق سه فاز، کلید تک‌قطبی و دوقطبی، فیوز مینیاتوری، تابلو توزیع برق، شین مسی و کلید کمپکت استفاده می‌شود.

کابل سه فاز چند رشته دارد؟

کابل‌های سه فاز از چهار رشته سیم تشکیل شده‌اند. این سیم‌ها شامل فاز 1، فاز 2، فاز 3، نول و سیم ارت می‌شوند. سه سیم فازی که در این کابل استفاده شده، از جریان 380 ولت برخوردارند. به منظور شناخت صحیح فازها، هر یک از آن‌ها رنگ به خصوصی دارند. با توجه به این رنگ‌ها اتصال فازها با دقت بالاتری صورت می‌پذیرد.

نحوه اتصال کابل سه فاز

ساختار کابل برق سه فاز چگونه است؟

کابل سه فاز مانند هر کابل دیگری از هادی به همراه عایق و روکش تشکیل شده است. هر کابلی که این سه قسمت را دارد، می‌توان کابل برق سه فاز نامید؛ به شرط آنکه بتواند از جریان 380 ولت پشتیبانی کند. در ساختار برخی انواع کابل‌ سه فاز، علاوه بر این بخش‌ها از دو رشته نول و یا ارت نیز استفاده شده است. هر چه تعداد رشته‌ها در کابل بیشتر شود، کیفیت عملکردی کابل نیز افزایش خواهد یافت که طبیعتا افزایش قیمت را نیز در پی خواهد داشت. نحوه اتصال کابل سه فاز بر اساس نوع کارکرد، معمولا به یکی از دو روش مثلثی و ستاره‌ای انجام می‌گیرد.

بررسی تخصصی کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز (Three phase cable)، کابلی است که برای اتصالات برق سه فاز استفاده می‌شود. برای برق سه فاز نیاز به کابل‌ها و سیم‌هایی داریم که بتوانند جریان 380 ولت به بالا را پشتیانی کنند؛ یکی از کابل‌هایی که از عهده چنین وظیفه‌ای برمی‌آید، کابل سه فاز است. انواعی مختلفی از کابل برق سه فاز با تعداد رشته سیم‌های مختلف و غلاف‌های متنوع وجود دارند که برای اتصال وسایل و دستگاه‌های دارای برق سه فاز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت برق سه فاز و تک فاز چیست؟

برق تک فاز، یک جریان متناوب سینوسی AC را می‌گویند که معمولا از دو سیم فاز و نول تشکیل شده است. درصورتی‌که برق سه فاز همین جریان را در سه یا چهار سیم برقرار می‌کند. در سیم‌های برق سه فاز بین سیم‌ها اختلاف‌فاز 120 درجه‌ای وجود دارد. با این‌که رایج‌ترین نوع برق در مصارف خانگی از نوع تک فاز بوده و برق سه فاز بیشتر در کارخانه‌ها و تجهیزات الکترونیکی با قدرت بالا استفاده می‌شود؛ اما مزایای آن سبب شده که در بیشتر مواقع جایگزین برق تک فاز شود. مزایای برق سه فاز نسبت به برق تک فاز عبارتند از:

  • امکان جایگزین‌ کردن سه فاز به‌ جای سه منبع تک فاز
  • یکنواخت و متعادل بودن توان لحظه‌ای (Instantaneous Power) در برق سه فاز
  • انتقال انرژی بهتر در ولتاژهای بالا در برق سه فاز
  • 380 ولت در سه فاز در مقابل 220 ولت تک فاز
  • به‌صرفه بودن
  • اتصال سیم کمتر
  • رنگ‌بندی استاندارد در کابل برق سه فاز

در کابل‌های سه فاز به‌ منظور اتصال درست و سریع‌تر فازها و شناسایی دقیق رشته‌ها، طبق استانداردی مشخص، هر یک از سیم‌ها رنگ خاصی دارد که در آن فاز R به رنگ قرمز، فاز S به رنگ زرد و فاز T آبی‌رنگ است.

جمعبندی

مجموعه بزرگ سیم و کابل ابهر کابل برق سه فاز را در تعداد انبوه طراحی و تولید می‌کند. این کابل از پرکاربردترین کابل‌های برق است و کاربرد آن هنگامی است که برق با ولتاژ بالا منتقل می‌شود. برای اینکه بتوان برق سه فاز را وصل کرد، نیاز به کابل‌ها و سیم‌هایی است که قادر به پشتیبانی از جریان برق با ولتاژ بالا باشند. کابل‌های برق سه فاز دارای انواع مختلفی هستند که تعداد سیم‌ها و غلاف‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین برای دستگاه‌های متفاوت باید از سیم‌های گوناگون استفاده کرد. اگر قصد خرید کابل سه فاز باکیفیت را دارید، می‌توانید این محصول را از شرکت سیم و کابل ابهر تهیه نمایید. نمایندگی‌های ما در سراسر کشور و همچنین مشاوران شرکت، شما را در این امر راهنمایی خواهند کرد. شما می‌توانید از طریق شماره 1566 با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *