انواع کابل‌های افشان سبک و مزایای استفاده از آن‌ها

برای یک لحظه زندگی بدون برق را تصور کنید؛ در چنین شرایطی با چه مشکلاتی روبرو خواهید شد؟ برای انسان امروزی، نبود انرژی الکتریکی مسئله‌ای غیر قابل ‌باور است. برای آنکه ما در زندگی روزمره یا در صنعت از انرژی الکتریکی استفاده کنیم، سیم و کابل‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این تجهیزات وظیفه انتقال برق را بر عهده دارند که در انواع مختلفی تولید شده و بسته به شرایط، مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از کابل‌های پرکاربرد در حوزه برق، کابل‌های افشان سبک هستند. در این مقاله از سیم و کابل آرین ابهر درباره انواع کابل های افشان سبک

بهترین برند سیم و کابل

ساختار کلی و موارد استفاده کابل‌های افشان سبک

کابل‌های افشان سبک (Light Duty Flexible Cables) از جمله کابل‌های کاربردی در تولید لوازم‌خانگی کوچک و دستگاه‌های با بار مکانیکی سبک هستند. این کابل‌ها غالبا دارای هادی جریان از نوع مس آنیل شده بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. اگر به لوازم برقی موجود در منزل خود نگاه کنید، مطمئنا کابل‌های افشان سبک به کار گرفته‌شده در این لوازم را خواهید دید. این کابل‌ها به دلایل مشخصی در این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یکی از مهم‌ترین دلایل کارکرد صحیح لوازم الکتریکی، استفاده از کابل مناسب برای اتصال به منبع برق و به‌کارگیری سیم‌های استاندارد در بدنه دستگاه است. استفاده از سیم و کابل‌های غیراستاندارد یا نامناسب، باعث ایجاد اتصالات برق و آسیب رساندن به قطعات دستگاه‌های الکتریکی می‌شود. کابل‌های افشان سبک از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در دستگاه‌های کوچک برقی به شمار می‌روند.

مشخصات کابل افشان سبک

بارزترین ویژگی کابل افشان سبک، انعطاف‌پذیری بالای آن است. زمانی که کابل در یک محل مشخص، ثابت نیست و دائما در حال حرکت و پیچ‌وتاب خوردن است، استفاده از کابل افشان سبک توصیه می‌شود. این کابل‌ها از چندین سیم تک‌رشته‌ای افشان تشکیل می‌شوند. هادی جریان موجود در این کابل‌ها از نوع مس است که یک رسانای قدرتمند و پرمصرف در صنعت برق به شمار می‌رود. برای روکش کردن کابل‌های افشان سبک از PVC استفاده می‌شود که نوعی ماده پلیمری سبک و مقاوم است.

هرچه سیم‌های به‌کاررفته در یک رشته سیم، نازک‌تر باشند، انعطاف و نرمی آن نیز بیشتر است. توان خمش و انعطاف‌پذیری بالای کابل‌ افشان سبک نیز به همین دلیل است. از طرف دیگر، استفاده از رشته سیم‌های نازک، مقاومت مکانیکی این کابل‌ها را کاهش داده و از همین رو به‌کارگیری این کابل‌ها در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات برقی صنعتی اصلا توصیه نمی‌شود؛ زیرا در چنین سیستم‌هایی فشار وارده بر کابل بالا است و کابل افشان سبک توان مقابله با این میزان فشار را ندارد. همچنین، برای استفاده در محیط‌های روباز و آزاد نیز این نوع کابل گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

انواع کابل‌ افشان سبک و تفاوت‌های میان آن‌ها

کابل افشان سبک به دو مدل تخت و گرد طبقه‌بندی می‌شود. این نام‌ها به سطح ‌مقطع کابل اشاره دارد که می‌تواند به ‌صورت گرد یا تخت باشد. کابل‌های افشان گرد در بسیاری از دستگاه‌ها و سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها از گذشته مورد استفاده بوده‌اند و هنوز هم از آن‌ها در دستگاه‌های برقی استفاده‌ می‌شود. کابل تخت مدل به‌روزتری از کابل افشان سبک است که از سال 2015 میلادی به ‌طور جدی، مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته است. در ادامه به بیان چند تفاوت عمده میان کابل‌های افشان سبک گرد و تخت می‌پردازیم.

  • به لحاظ طول عمر و ماندگاری، کابل‌های گرد از طول عمر بیشتری نسبت به کابل‌های تخت برخوردار هستند.
  • ایمنی کابل‌های تخت بالاتر است.
  • در شرایط یکسان، کارایی کابل‌های تخت بهتر است.
  • کابل افشان سبک تخت، فضای کمتری را اشغال می‌کند و پوشاندن یا مخفی کردن آن ساده‌تر است.
  • بازدهی کابل‌های تخت بالاتر از کابل‌های گرد است. سطح کابل‌های تخت در مقایسه با حجم آن‌ها به‌طور نسبی از سطح کابل‌های گرد بیشتر است؛ همین موضوع سبب می‌شود که کابل‌های تخت از ظرفیت بیشتری برخوردار باشند.
  • وزن کابل‌های افشان سبک تخت کمتر از نمونه گرد است.
  • کابل‌های تخت از انعطاف‌پذیری بیشتر و پیکربندی قدرتمندتری نسبت به کابل‌های گرد برخوردارند.

دو نوع کابل افشان سبک را بررسی و تفاوت‌های آن‌ها را بیان کردیم. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد اینکه هر یک از این نوع کابل‌ها کارکردهای مخصوص به خود را دارند. باید قبل از انتخاب کابل افشان مورد نظر، شرایط کار و کارکرد مورد انتظار را بررسی کرده و کابل مورد نیاز را خریداری نماییم. در نتیجه استفاده از بهترین کابل‌های افشان سبک در دستگاه‌های برقی مختلف، باید بر اساس کاربرد و ویژگی‌های اختصاصی آن‌ها انجام شود و نمی‌توان گفت که یکی از این دو نوع در تمام شرایط کاری گزینه بهتری است.

کاربرد کابل های افشان سبک

تا اینجا با ساختار کلی، انواع و برخی از کاربردهای کابل‌های افشان سبک آشنا شدیم. کاربرد کابل‌های افشان سبک بسیار گسترده است. زمانی که انعطاف‌پذیری بالا مدنظر باشد و نیازی به کابلی با مقاومت و استحکام بالا نیست، کابل‌های افشان سبک، بهترین و کاربردی‌ترین گزینه هستند. همان‌گونه که قبلا بیان شد، انعطاف‌پذیری بالای این کابل‌ها سبب شده تا از آن‌ها به‌ طور گسترده برای تولید لوازم‌خانگی استفاده شود؛ در ادامه به تعدادی از این دستگاه‌ها و لوازم اشاره می‌کنیم.

  • محافظ‌های ولتاژ خانگی مجهز به کابل رابط از نوع افشان سبک هستند. این دستگاه‌ها برای کنترل ولتاژ اضافی، طراحی و تولید می‌شوند.
  • لوستر، آباژور و بسیاری از تجهیزات روشنایی در ساختمان‌ها که به ‌صورت آویز نصب می‌شوند.
  • کابل رابط در بیشتر لوازم برقی خانگی نظیر همزن، آبمیوه‌گیری، پنکه، مخلوط‌کن، جاروبرقی، تلویزیون، دستگاه‌های صوتی، مانیتور، دستگاه دورنگار و سایر تجهیزات برقی دفتری و اداری از نوع افشان سبک است.
  • چراغ مطالعه و سایر تجهیزات نورانی قابل ‌حمل

سخن پایانی

شرکت سیم و کابل ابهر یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه تولید انواع سیم و کابل است. محصولات تولیدی این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با قیمت مناسبی روانه بازار می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کابل افشان تک رشته قدرت و دیگر انواع کابل افشان و همچنین کسب اطلاع از قیمت محصولات می‌توانید از طریق شماره 1566 با ما در ارتباط باشید.

کارخانه تولید سیم و کابل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *