در این مقاله از سیم و کابل آرین ابهر درباره خرید کابل قدرت فشار ضعیف توضیح دادیم همراه ما باشید.

اهمیت خرید کابل قدرت فشار ضعیف برای پروژه‌ های گوناگون

در صنعت برق هیچ عنصری مهم‌تر از کابل وجود ندارد. بدون وجود کابل‌های مختلف، انتقال برق و هدایت آن غیرممکن خواهد بود. تنوع کابل‌های موجود در بازار بسیار زیاد است و هر پروژه‌ای یا هر دستگاهی نیاز به کابل مخصوص به خود دارد. کابل‌های قدرت نقش بسیار پررنگی در صنایع و پروژه‌های گوناگون ایفا می‌کنند؛ در ادامه به‌طور کامل در مورد اهمیت خرید کابل قدرت فشار ضعیف و استفاده از آن صحبت خواهیم کرد. انتخاب کابل، رابطه مستقیمی با نوع نصب، نگهداری و محیط نصب دارد.

خرید کابل قدرت فشار ضعیف برای موارد استفاده مختلفی نظیر انتقال جریان در سیستم‌های روشنایی، الکتروموتورها، دستگاه‌های صنعتی و بخشی از کابل‌کشی‌های ساختمانی امکان‌پذیر است. برخی از این کابل‌ها با روکش قدرتمند عایق حرارت تولید می‌شوند که استفاده از آن‌ها در بخش‌های مرتبط را امکان‌پذیر می‌کند. وابسته به کاربردی که هریک از کابل‌های قدرت فشار ضعیف دارند، سطوح ولتاژی بین 300 تا 3000 ولت برای آن‌ها تعریف می‌شود. با مقایسه این دو عدد می‌توان به تنوع کارکرد این کابل‌ها و استفاده از آن‌ها در جای‌جای صنعت برق پی برد.

خرید کابل قدرت فشار ضعیف با هادی مس و آلومینیوم

انتخاب نوع هادی در کابل‌های قدرت فشار ضعیف از اهمیت بالایی برخوردار است. هادی وظیفه خطیر انتقال الکتریسیته را بر عهده دارد. هرچه هادی از کیفیت و رسانایی بیشتری برخوردار باشد، جریانی باثبات بیشتر و قدرتمندتر را ایجاد خواهد کرد.

مس پرکاربردترین هادی جریان الکتریسیته موجود در صنایع است. استفاده از این محصول با ضخامت‌ و روکش‌های مختلف در بسیاری از کابل‌های موجود در صنعت برق رایج بوده است. امروزه با افزایش قیمت مس و کمبود منابع آن، استفاده از هادی آلومینیومی باکیفیت نیز برای تولید سیم و کابل‌ها افزایش‌یافته است.

اگر قصد خرید کابل قدرت فشار ضعیف برای پروژه‌های ساختمانی را دارید، هادی آلومینیوم می‌توانند انتخاب مناسبی باشد. وزن و قیمت کمتر و مقاومت و ثبات جریان الکتریکی بیشتر آلومینیوم نسبت به مس، باعث استفاده گسترده از آن در سیم‌کشی ساختمانی شده است.

پیشنهاد مطالعه : کابل قدرت تک و چند رشته با لایه آرمورینگ

تنوع کابل قدرت فشار ضعیف

همان‌طور که اشاره شد، خرید کابل قدرت فشار ضعیف برای سطوح ولتاژ 300 تا 3000 ولت امکان‌پذیر است. این کابل‌ها استفاده‌های بسیار گوناگونی دارند و حتی برای شرایط خاص برخی از پروژه‌های بزرگ به‌طور اختصاصی طراحی و تولید می‌شوند. خرید کابل قدرت فشار ضعیف از بین دو گروه اصلی کابل‌های تک رشته و چند رشته امکان‌پذیر است. در ادامه نام چند نمونه از کابل‌های برق قدرت فشار ضعیف را مشاهده می‌کنید.

• کابل با هادی مسی افشان تک رشته

• کابل چند سیمِ با هادی مسی افشان مسی

• کابل چند رشته مفتولی و نیمه‌ افشان با هادی مسی

• کابل N2YX (کابل با هادی مسی، روکش PVC و عایق XLPE)

• کابل NAYY (کابل با هادی آلومینیومی تک رشته یا چند رشته با عایق از جنس PVC)

• کابل NYFLY (کابل قدرت افشان با سطح مقطع تخت)

• کابل‌های NYBY، N2XRY و NYRY (کابل قدرت فشار ضعیف مجهز به زره یا آرمور)

• کابل قدرت فشار ضعیف با هادی مس قلع اندود افشان که مجهز به روکش نسوز سیلیکونی است

خرید کابل قدرت فشار ضعیف به موارد بالا محدود نمی‌شود. مدل‌های دیگری از این کابل‌ها هم در صنعت برق مورداستفاده قرار می‌گیرند. انتخاب کابل از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تمام جوانب پروژه کاملاً بررسی گردند.

فاکتور های مؤثر در خرید کابل قدرت فشار ضعیف

چند فاکتور مهم در انتخاب کابل‌های قدرت فشار ضعیف وجود دارند که به خریداران در انتخاب کابل مناسب کمک می‌کنند.

محل نصب کابل و شرایط محیطی

استفاده از کابل قدرت فشار ضعیف به‌صورت هوایی، روی سینی کابل، زمینی و داخل ترانشه امکان‌پذیر است. کابلی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را در محیط نصب داشته باشد. شرایط محیطی به عواملی نظیر میزان دما، رطوبت، وجود مواد روغنی، اسیدی، نفتی، وجود تنش‌های مکانیکی و عواملی از این دست گفته می‌شود. در خرید کابل قدرت فشار ضعیف باید به این موارد توجه کرد.

فاصله از منبع یا طول کابل

هرچه طول کابل و فاصله آن از منبع برق افزایش یابد، افت ولتاژ نیز بیشتر می‌شود. کابل‌های قدرت فشار ضعیف با سطح مقاطع گوناگونی تولید می‌شوند. انتخاب سطح مقطع مناسب با توجه به طول کابل صورت می‌پذیرد.

وضعیت اقتصادی و بودجه‌ بندی پروژه

بودجه از نکات تعیین‌کننده در خرید کابل قدرت فشار ضعیف است. نوع روکش، هادی، تعداد رشته‌ ها، سطح مقطع، نوع عایق و… در قیمت این کابل‌ها تأثیرگذار هستند.

برای اطلاعات بیشتر درباره کابل ضد آتش÷ ابزار دقیق به این صفحه سر بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *