کابل XLPE  چیست و چه کاربردی دارد

امروزه از انواع مختلفی از سیم و کابل‌ها برای پاسخگویی به نیازهای روزمره یا صنعتی انسان استفاده می‌شود. یکی از انواع پرکاربرد این نوع تجهیزات، کابل XLPE است. کابل XLPE، به کابلی گفته می‌شود که عایق آن از جنس XLPE باشد. XLPE پلی‌اتیلنی ا‌ست که مولکول‌های آن به شکل X به هم پیوند خورده‌اند (Cross-linked polyethylene). عایق XLPE ویژگی‌های متعددی دارد که در این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین نگاهی به کاربردهای این کابل داشته و تفاوت آن را با کابل PVC بررسی خواهیم کرد.

کابل XLPE چیست و چه کاربردی دارد

عایق XLPE  چیست؟

پلی‌اتیلن یا اتیلن متقاطع، ماده‌ای‌ است که در ساخت کابل XLPE به کار می‌رود. ساختار متقاطع پیوندهای مولکولی در این ماده، سبب ایجاد مقاومت در برابر حرارت می‌شود. مقاومت XLPE در برابر حرارت، این کابل را به یک گزینه‌ مناسب برای انتقال الکتریسیته با ولتاژ بالا تبدیل کرده است. از ویژگی‌های مهم دیگر این ماده می‌توان به مقاومت کششی و خمشی بالای آن اشاره کرد. جذب آب این ماده چیزی در حدود 0.01 درصد بوده و ثابت دی‌الکتریک آن 2.2 است. همان‌طور که گفتیم XLPE یک عایق حرارتی ا‌ست و دمای ذوب آن به چیزی در حدود 150 تا 170 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

 چگالی XLPE و دیگر ویژگی‌های آن

در بخش قبل برخی از خصوصیات عایق پلی‌اتیلن کراس لینک (XLPE) را معرفی کردیم. در این قسمت با جزئیات بیشتری این عایق را بررسی می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های مهم این عایق کابل، چگالی پایین آن است. چگالی XLPE تقریبا 0.92 گرم بر سانتی‌متر مکعب است؛ این موضوع سبب می‌شود کابل XLPE وزن سبکی داشته باشد. با اینکه نقطه‌ ذوب این ماده در حدود 150 درجه سانتی‌گراد است، ظرفیت کارکرد آن به 90 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. عایق XLPE فاقد هالوژن است؛ این مسئله سبب عدم تولید گازهای خطرناک در هنگام آتش‌سوزی کابل می‌شود.

در چه شرایطی باید از کابل XLPE استفاده کرد؟

در شرایط کاری مختلفی، استفاده از کابل XLPE الزامی به نظر می‌رسد؛ چراکه در این شرایط کابل‌های دیگر نمی‌توانند به ‌درستی عمل کنند و ممکن است انتقال برق دچار اختلال شود. این عایق با توجه به ویژگی‌های متمایزکننده‌ای که دارد، در برخی محیط‌های کاری بهتر از هر نوع عایق دیگری عمل می‌کند. در موارد زیر بهتر است از کابل‌های XLPE استفاده شود:

  • در محیط‌هایی با دمای بالا؛ همان‌طور که قبلا گفتیم XLPE یک عایق حرارت قوی است. استفاده از کابل‌های XLPE برای جلوگیری از ذوب شدن کابل امری الزامی‌ است.
  • انتقال ولتاژ بالا؛ این کابل برای انتقال برق با ولتاژ بالا گزینه‌ای عالی به ‌حساب می‌آید.
  • در محیط‌هایی که میزان سایش و فشار بر کابل زیاد است. معمولا در محیط‌های صنعتی، کابل‌ها در معرض سایش، فشار و خوردگی قرار دارند. کابل‌های پلی‌اتیلن متقاطع می‌توانند به ‌خوبی در برابر آسیب‌های احتمالی بیرونی مقاومت کنند.
  • در محیط‌های مرطوب (آب و دیگر مایعات)؛ میزان جذب آب توسط عایق XLPE بسیار پایین است؛ لذا در شرایطی که کابل در معرض آب و مایعات دیگر قرار می‌گیرد، استفاده از این محصول توصیه می‌شود.
  • محیط‌هایی که کابل در معرض مواد شیمیایی و دیگر مواد خورنده قرار دارند؛ دیگر ویژگی مهم عایق XLPE مقاومت بالا در برابر مواد خورنده و شیمیایی ا‌ست؛ لذا اگر نیاز به انتقال برق در چنین شرایطی دارید، بهتر است از سیم XLPE استفاده کنید.

کابل XLPE چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد کابل XLPE در صنایع مختلف

شرایط و محیط‌های کاری که پیش‌ازاین به آن‌ها اشاره کردیم، در اغلب کارخانه و کارگاه‌ها دیده می‌شوند. رطوبت، مواد شیمیایی و خورنده، عوامل آسیب‌رسان فیزیکی و حرارت بالا مواردی هستند که در اغلب صنایع دیده می‌شوند و یک کابل معمولی توان مقابله با همه این عوامل آسیب‌زا را ندارد. برای مثال استفاده از کابل XLPE در معادن امری ضروری‌ است و یا اینکه در صنایع شیمیایی نیز توصیه می‌شود که همین نوع کابل یا انواع دیگر کابل‌های مشابه مورد استفاده قرار بگیرند. به‌علاوه، این نوع کابل برای انتقال برق با ولتاژ بالا نیز گزینه‌ای مناسب به ‌حساب می‌آید؛ استفاده از برق با ولتاژ بالا امری رایج در صنعت است.

کابل‌ XLPE در واحدهای تجاری بزرگ و حتی مجتمع‌های مسکونی نیز قابل ‌استفاده است. به‌ طور کلی در شرایطی که احتمال آتش‌سوزی بر اثر تماس کابل با روغن و دیگر مایعات خورنده وجود دارد، کابل XLPE بهترین گزینه است. از کابل‌های XLPE در کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و معادن استفاده می‌شود؛ چراکه در چنین محیط‌هایی کابل‌ها معمولا در معرض شرایط ناهنجاری همچون فشار و کشش، سایش و مواد شیمیایی و خورنده قرار دارند.

تفاوت کابل xlpe و pvc

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، عایق XLPE یک ماده پلی‌اتیلن است که مولکول‌های آن به شکل X به یکدیگر پیوند خورده‌اند. در مقابل، عایق PVC یک پلی وینیل کلراید است. یک تفاوت مهم کابل XLPE و PVC این است که XLPE می‌تواند شرایطی همچون کشش زیاد را به ‌خوبی تحمل کند؛ در واقع، ساختار این عایق به‌ گونه‌ای‌ است که از استحکام بالایی برخوردار است و به‌ آسانی دچار فرسودگی و خرابی نمی‌شود. این در حالی است که کابل  PVC نمی‌تواند فشار زیادی را تحمل کند؛ این کابل بیشتر مناسب محیط‌هایی ا‌ست که کابل در آن‌ها تحت تنش زیادی نیست. قبل از آنکه سایر تفاوت‌های این دو کابل را بررسی کنیم، ذکر این نکته ضروری است که در برخی موارد از هر دوی این مواد برای عایق‌بندی کابل‌ها استفاده می‌شود؛ به ‌این ‌ترتیب که عایق XLPE به عنوان عایق اصلی به کار می‌رود و روکش نهایی کابل از جنس PVC است. در ادامه، دیگر تفاوت‌های مهم این دو نوع کابل را بیان می‌کنیم:

  • دوام عایق XLPE به‌مراتب از عایق PVC بیشتر است.
  • دیگر برتری XLPE نسبت به PVC عدم وجود کلرید در ساختار آن است. این موضوع باعث سازگاری بیشتر این عایق با محیط‌زیست می‌شود.
  • کابل XLPE می‌تواند دمای بالاتری را تحمل کند.
  • مقاومت پلی‌اتیلن متقاطع (XLPE) در برابر رطوبت، بسیار بالا است. به‌ طور دقیق می‌توان گفت که میزان مقاومت XLPE در برابر رطوبت 100 برابر بیشتر از مقاومت PVC است.

تفاوت کابل xlpe و pvc

قیمت کابل xlpe

تعیین قیمت کابل با توجه به عوامل مختلفی انجام می‌شود. برخی از این موارد را در زیر می‌خوانید.

  • نوع هادی به کار رفته در کابل
  • نوع عایق
  • تعداد رشته‌های موجود در کابل
  • کاربرد
  • میزان ولتاژ قابل عبور از کابل

حال می‌توانیم نگاهی با توجه به موارد بالا، قیمت کابل XLPE را مورد بررسی قرار دهیم. عایق XLPE، ماده‌ای به مراتب کارآمدتر از PVC است. لذا بدیهی‌ست که قیمت کابل XLPE از بسیاری از کابل‌ها بیشتر باشد.

هم‌چنین این کابل توان انتقال برق با ولتاژ بسیار بالا را دارد. کاربردهای متنوع دیگر مزیت مهم این کابل است. این موارد بر قیمت کابل تاثیر گذاشته و سبب تفاوت قیمت آن با دیگر انواع کابل‌ها می‌شوند.

خرید کابل XLPE

تعیین قیمت کابل با توجه به عوامل مختلفی انجام می‌شود. این عوامل در زمان‌های مختلف، دگرگون شده و بدین ترتیب باعث نوسان در قیمت محصول می‌شوند. به‌علاوه اینکه همواره برآیندی از این عوامل، قیمت نهایی کابل را تعیین می‌کند و در چنین شرایطی، واضح است که فرایند قیمت‌گذاری با پیچیدگی همراه است. موارد زیر می‌توانند قیمت کابل XLPE را افزایش یا کاهش دهند.

  • نوع هادی به‌کاررفته در کابل
  • نوع عایق
  • تعداد رشته‌های موجود در کابل
  • نوع کاربرد
  • میزان ولتاژ قابل ‌عبور از کابل

اگر بخواهیم قیمت کابل XLPE را در مقایسه با کابل PVC بررسی کنیم، باید گفت که عایق XLPE ماده‌ای به‌مراتب کارآمدتر از PVC است؛ لذا بدیهی‌ است که قیمت کابل XLPE بیشتر از قیمت PVC باشد. همچنین، این کابل توان انتقال برق با ولتاژ بسیار بالا را دارد. به‌علاوه، این محصول از کاربردها و مزایای متعددی بهره‌مند است. این موارد بر قیمت کابل XLPE تاثیر گذاشته و سبب تفاوت قیمت آن با دیگر انواع کابل‌ها می‌شوند.

خرید کابل XLPE

محبوبیت کابل XLPE روزبه‌روز در حال افزایش است؛ چراکه به‌کارگیری این نوع کابل سبب افزایش ایمنی شده و همین‌طور دوام بالای آن می‌تواند هزینه‌های احتمالی را کاهش دهد. کابل XLPE در سیم و کابل ابهر آرین، یکی از باکیفیت‌ترین انواع سیم و کابل به شمار می‌رود. برای خرید کابل پلی‌اتیلن با پیوندهای متقاطع می‌توانید به صورت اینترنتی یا از طریق نمایندگی‌های فروش سیم و کابل ابهر آرین در سراسر کشور اقدام کنید. شرکت سیم و کابل ابهر آرین تامین‌کننده نیاز بسیاری از صنایع بزرگ همچون معادن و پالایشگاه‌ها به این نوع کابل است. در پایان از وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتید، سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *