بررسی انواع کابل با روکش PVC

یکی از عایق‌های پرکاربرد در تولید انواع سیم و کابل، عایق PVC است. PVC یک عایق بسیار مقاوم است که استفاده از آن در کابل‌ها سبب افزایش استحکام و مقاومت این تجهیزات در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی می‌شود. حرارت بالاهنگام عبور جریان برق از دلایل اصلی کاهش عمر مفید کابل‌ها و بروز حوادثی نظیر آتش‌سوزی است. استفاده از روکش پی‌وی‌سی باعث جلوگیری از بروز ‌چنین حوادثی می‌شود. ویژگی‌های مثبت کابل با روکش PVC در کنار قیمت مناسب این کابل‌ها باعث استفاده گسترده از این محصولات در دستگاه‌های برقی خانگی و صنعتی شده است. ما در این مقاله از سیم و کابل آرین ابهر تلاش کرده‌ایم اطلاعات کاملی را درباره کابل با روکش  PVC در اختیار شما بگذاریم. پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

بهترین برند سیم و کابل

پلی وینیل کلراید چیست؟

PVC  یا پلی وینیل کلراید یک پلیمر بسیار کاربردی و ارزشمند است که در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود. این ماده در تولید بسیاری از کالاهای پرمصرف در زندگی ما کاربرد دارد. کابل با روکش PVC یکی از انواع گوناگون محصولاتی است که در تولید آن از این ماده استفاده ‌شده است. در ادامه با انواع این نوع کابل‌ها و کاربردهایی که دارند، بیشتر آشنا خواهید شد.

موارد استفاده کابل با روکش  PVC

یکی از دلایل اصلی محبوبیت کابل‌هایی که روکش PVC دارند، امکان استفاده از آن‌ها در فضاها و دستگاه‌های گوناگون است. از مدل‌های مختلف کابل‌های برق دارای روکش PVC در فضای بسته، فضای باز، به‌صورت دفنی درون خاک، در مراکز توزیع و مصرف برق، در نیروگاه‌ها، در واحدهای صنعتی، در کانال‌های کابل‌کشی و حتی در داخل آب می‌توان استفاده کرد. مقاومت بالا در برابر حرارت، پوسیدگی ناشی از رطوبت را می‌توان از دلایل اصلی استفاده گسترده کابل دارای روکش PVC مطرح کرد.

دو نمونه کابل با روکش PVC و کاربرد آن‌ها

تنوع کابل‌های برق دارای روکش پی‌وی‌سی در بازار بسیار زیاد است. زمانی که قصد شروع یک پروژه سیم‌کشی یا استفاده محدود از کابل‌ها را دارید، باید از کابل متناسب با پروژه خود استفاده کنید. از PVC تنها به‌عنوان روکش کابل‌ها استفاده می‌شود. نوع هادی، تعداد و نوع رشته‌ها و سایر مشخصات یک کابل برق، ویژگی‌های و کاربردهای یک کابل را تعیین می‌کنند. این ویژگی‌ها مشخص می‌کنند که از کابل موردنظر در چه دستگاه‌ها یا پروژه‌هایی می‌توان استفاده کرد. در اینجا دو نمونه از کابل‌های کاربردی که برای تولید آن‌ها از روکش PVC استفاده ‌شده است را بررسی می‌کنیم.

کابل افشان تک رشته با عایق و روکش PVC

در کابل‌های افشان به‌ جای استفاده از هادی یکدست و قطور، از تعداد زیادی هادی به هم تنیده استفاده ‌شده است. یک ویژگی مهم کابل افشان، انعطاف‌پذیری بالای کابل است که آن را به یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت برق تبدیل کرده است. در بسیاری از لوازم برقی موجود در منزل شما نظیر جاروبرقی، ماکروویو، یخچال و تلویزیون از کابل افشان دارای روکش PVC استفاده‌ شده است. علاوه بر موارد فوق، استفاده از این کابل‌ها در ساختمان‌های مسکونی، پاساژها، تجهیزات و ماشین‌آلات و تابلوها نیز رایج است. کابل افشان تک رشته با عایق و روکش PVC بیشتر برای مسافت‌های کوتاه طراحی و تولید شده‌ است. به‌طورمعمول از هادی مسی در کابل افشان تک‌ رشته با روکش پی‌وی‌سی استفاده می‌شود که قیمت مناسب و رسانایی بالایی دارد. این کابل‌ توانایی تحمل دمای هفتاد درجه سانتی‌گراد را دارد و در شرایط معمولی، احتمال سوختن یا آتش گرفتن آن بسیار کم است.

کابل‌های افشان سبک با عایق و روکش PVC

در این نوع کابل‌ها از چند رشته هادی برای هدایت جریان برق استفاده می‌شود. هر هادی شامل چندین رشته سیم عایق دار است که به هم تنیده شده‌اند. از این نوع کابل‌ها در دستگاه‌های برقی خانگی کوچک استفاده می‌شود. کابل‌های افشان سبک با عایق و روکش PVC برای محدوده دمایی بین 30- تا 70+ درجه سانتی‌گراد طراحی‌ شده و از مقاومت حرارتی قابل ‌قبولی برخوردار هستند. بااین‌حال، این نوع کابل برای استفاده در دستگاه‌های صنعتی و محیط‌هایی که خطرات مکانیکی در آن‌ها وجود دارند، مناسب نیست. گفتنی است، در این نوع کابل نیز معمولا از فلز مس برای ساخت هادی استفاده می‌شود.

آیا کابل با روکش PVC انتخاب مناسبی است؟

بدون تردید کابل‌های مجهز به روکش PVC از محصولات مقاوم موجود در بازار هستند. به‌علاوه، تولید عایق PVC نسبت به روکش‌های متداول قدیمی نظیر روکش روغنی، مقرون ‌به ‌صرفه‌تر است. با این وجود باید توجه داشت که کابل دارای روکش پی‌وی‌سی متناسب با پروژه خود را انتخاب نمایید تا از حداکثر بازدهی آن بهره‌مند شوید. مجتمع صنایع سیم و کابل آرین ابهر از عرضه‌کنندگان موفق این نوع کابل‌ها در ایران است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی و قیمت این محصولات با نمایندگی‌های ما در ارتباط باشید. همچنین شماره 1566 پل ارتباطی شما با شرکت است.

بهترین برند سیم و کابل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *