کابل‌های نصب ثابت سبک

امروزه ما در زندگی روزمره خود، در خیابان‌ها، منازل، ساختمان‌های تجاری و اداری و … انواع مختلف کابل‌های برقی را مشاهده می‌کنیم که هر یک اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. هرکدام از این کابل‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و برای کارکرد ویژه‌ای طراحی و نصب شده‌اند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که برای کارهای برقی خود از کابل متناسب با آن استفاده کنیم تا مانع بروز مشکلات و خسارت‌های مالی و جانی احتمالی شویم. کابل‌ها بخش جدایی‌ناپذیر هر سیستم الکتریکی هستند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. یکی از انواع این تجهیزات، کابل‌ های نصب ثابت سبک است. در این مقاله قصد داریم به ‌تفصیل در مورد ویژگی‌های این محصول و نحوه خرید آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

کارخانه تولید سیم و کابل

کابلنصب ثابت سبک چیست؟

کابل‌ نصب ثابت سبک که با نام‌های کابل نصب ثابت و کابل خشک نیز شناخته می‌شود، کابلی است چند رشته‌ای که معمولا از فلز مس برای ساخت هادی آن استفاده می‌شود. همچنین عایق استفاده‌شده در این نوع سیم از جنس پی‌وی‌سی است. این نوع کابل‌ها قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند و مقاومت آن‌ها نیز بسیار بالا است.

از کابل‌های نصب ثابت سبک در سیم‌کشی داخلی توزیع‌کننده‌های برق استفاده می‌شود. همچنین از این نوع کابل‌ها در داخل لوله‌ها و زیر گچ نیز می‌توان استفاده کرد. ولتاژ نامی در کابل‌های نصب ثابت سبک 300 تا 500 ولت است. در بازار، کابل‌های نصب ثابت سبک با هادی آلومینیومی نیز وجود دارند که قیمت آن‌ها نسبت به سیم‌های مسی ارزان‌تر است. همین موضوع برخی تولیدکنندگان را به ساخت کابل‌های آلومینیومی ترغیب می‌کند؛ با وجود آنکه می‌دانیم فلز مس رسانایی الکتریکی بالاتری دارد و به‌ طور کلی فلز مناسب‌تری برای ساخت این نوع کابل‌ها محسوب می‌شود. شرکت‌های معتبر معمولا از فلز مس برای ساخت‌های کابل نصب ثابت سبک استفاده می‌کنند.

منظور از کابل خشک، کابل زمینی و کابل انعطاف‌پذیر چیست؟

در تکمیل تعریف کابل‌های نصب ثابت سبک می‌توان گفت که قطر این نوع کابل‌ها معمولا بیشتر از 10 میلی‌متر است. این نوع کابل‌ها به دلیل قطور بودن انعطاف کمتری دارند که به همین دلیل به آن‌ها کابل‌های خشک گفته می‌شود. همچنین کابل‌هایی با نام کابل‌های افشان نیز در بازار وجود دارند که با توجه به اینکه قطر آن‌ها نسبت به دیگر کابل‌ها بسیار کمتر است و انعطاف‌پذیری بالایی دارند، به آن‌ها کابل انعطاف‌پذیر نیز گفته می‌شود.

معمولا برای استفاده از کابل‌ها در زیر خاک از محصولاتی چون کابل‌های مفتولی و نیمه افشان نظیر NYY و NYRY استفاده می‌شود. از همین رو است که به سیم‌های مفتولی و نیمه افشان، کابل زمینی نیز گفته می‌شود. کابل‌هایی که در سینی، لدر و لوله کاندوئیت استفاده می‌شوند معمولا در زیر زمین قابل نصب نمی‌باشند؛ زیرا این مدل‌های کابل انعطاف‌پذیری بالایی دارند؛ حال‌آنکه در زیر زمین نیازی به کابل‌های منعطف نیست. از طرفی کابل‌های افشان نیز قیمت نسبتا بالایی دارند و بدین منظور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

کابل کمان آرین ابهر

خرید سیم و کابل

در هنگام خرید انواع سیم و کابل، کیفیت محصول حرف اول را می‌زند. سیم و کابل تجهیزاتی هستند که با جان و مال انسان سروکار دارند. استفاده از یک سیم نامرغوب می‌تواند منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیری گردد. به عنوان نمونه یکی از خطرات ناشی از استفاده از کابل بی‌کیفیت را بررسی می‌کنیم. مشخصات فنی و ساختاری یک کابل میزان جریان عبوری مجاز از آن را مشخص می‌کند. در یک کابل بی‌کیفیت، میزان مجاز جریان عبوری کمتر از حد استاندارد است. در چنین شرایطی هنگام به‌کارگیری یک کابل بی‌کیفیت، جریان عبوری بالاتر از حد مجاز است و این موضوع می‌تواند باعث داغ شدن بیش ‌از حد سیم یا کابل شود. در چنین شرایطی، امکان دارد عایق کابل پس از مدت‌زمان کوتاهی از بین رفته، موجب اتصال در سیستم شده و حوادث ناگواری را در پی داشته باشد.

بنا بر آنچه گفته شد، کیفیت سیم و کابل از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اطمینان از کیفیت این محصولات، حتما از برندهای معتبر خرید کنید. شرکت سیم و کابل ابهر یکی از شرکت‌های خوش‌نام در حوزه تولید سیم و کابل در کشور است. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از متخصصان این شرکت، بهترین نوع سیم و کابل را با قیمت منصفانه خریداری نمایید. امیدواریم اطلاعات ذکرشده در این مقاله، برای شما مفید واقع شده باشند.

فروش کابل ابزار دقیق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *