کابل مفتول چیست؟

کابل مفتول چیست؟ سیم و کابل‌ها از مهم‌ترین تجهیزات در صنعت برق محسوب می‌شوند. کابل‌های مفتولی نیز از جمله کابل‌های پرکاربرد هستند که به ‌طور گسترده در بخش‌های مختلف صنعت و همچنین در امور روزمره زندگی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت سیم و کابل ابهر این نوع کابل را با کیفیت بالا به بازار عرضه می‌کند. شما می‌توانید محصولات مورد نظر خود را به صورت اینترنتی یا حضوری از این فروشگاه خریداری نمایید. در این مقاله از سیم و کابل ابهر به بررسی کابل‌های مفتولی پرداخته‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

بهترین برند سیم و کابل

تعریف کابل مفتولی

کابل مفتولی، کابلی تک سیم و تک رشته است که انعطاف‌پذیری پایین‌تری نسبت به کابل افشان دارد و هادی مورد استفاده در ساختار آن معمولا از جنس مس یا آلومینیوم است. در این نوع کابل از یو پی‌وی‌سی برای پوشش سطح آن استفاده شده است. کابل‌های مفتولی به دلیل داشتن مزایای بسیار، به صورت گسترده در صنایع کوچک و بزرگ به کار گرفته می‌شوند. برای سیم‌هایی که دارای سطح مقطعی بیش از یک میلی‌متر مربع هستند، ولتاژ نامی 450 و 750 ولت در نظر گرفته می‌شود.

قیمت سیم و کابل برق

انواع کابل مفتولی

پیش‌ازاین گفتیم که کابل‌های مفتولی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از این کابل‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و در محیط‌ها و شرایط کاری مختلفی به کار گرفته می‌شوند. سیم‌های مفتولی را بر اساس ولتاژ نامی آن‌ها می‌توان در دو دسته سیم‌های مفتولی دارای ولتاژ نامی 300 تا 500 ولت و سیم‌های دارای ولتاژ نامی 450 تا 750 ولت قرار داد. همچنین در یک دسته‌بندی کلی نیز می‌توان این کابل‌ها در دو نوع خشک و ثابت قرار داد. در اینجا به بررسی هر یک از کابل‌ها به صورت جداگانه می‌پردازیم.

کابل خشک

کابل خشک از محصولات پرکاربرد در حوزه‌های تخصصی صنعتی است. این محصول ویژگی‌های خاصی دارد که آن را به کابلی ویژه با کاربردهای خاص در صنعت برق تبدیل کرده است. ساختار این کابل یا به صورت تک‌رشته‌ای است و یا اینکه از چند رشته به هم تنیده‌شده ساخته می‌شود. کابل‌های خشک از رسانای بالایی برخوردار هستند و جریان  الکتریکی را به‌خوبی از خود عبور می‌دهند. از طرف دیگر، این محصولات انعطاف‌پذیری کمی دارند و به همین جهت معمولا در زیر زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این ‌حال، از این محصولات در تابلوهای تبلیغاتی و توزیع‌کننده جریان برق نیز به صورت گسترده استفاده می‌شود.

کابل خشک

سیم ثابت

سیم ثابت در لوله‌ها و در زیر گچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. انعطاف‌پذیری این کابل صفر است و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود. یک ویژگی بسیار مهم سیم ثابت، سازگاری بسیار بالا با تمامی شرایط محیطی و آب هوایی است. این محصول به لحاظ اقتصادی نیز کاملا به‌صرفه است و به همین جهت در پروژه‌های مختلف توسط پیمانکاران، انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول عمر این سیم بالا است و می‌تواند جریان الکتریکی را در ولتاژهای 300 تا 500 ولت انتقال دهد.

ساختار کابل مفتول

ساختار کابل مفتولی از قسمت‌های مختلفی اعم از هادی، عایق، روکش نهایی، پوشش میانی، روکش جداکننده، زره فلزی ، حفاظ و عایق تشکیل شده است. فلزات مس و آلومینیوم مناسب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده در این نوع کابل به عنوان هادی هستند. هرکدام از این هادی‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. از مهم‌ترین بخش‌های ساختاری این کابل‌ها، عایق است. عایق‌ها نارسانا هستند و از عبور جریان از داخل کابل به بیرون جلوگیری می‌کنند.

مزایای کابل مفتولی

کابل مفتولی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مقاوم است و کمتر دچار فرسودگی و هوازدگی می‌شود. این محصول در برابر تابیدگی حاصل از فشارهای مکانیکی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. کابل مفتولی، محصولی مقرون‌به‌صرفه است و در دسترس همگان قرار داد. این کابل دارای سطحی صاف و یکنواخت است که با نوع کاربرد آن سازگاری دارد. کابل‌های مفتولی بیش از نیم‌قرن عمر می‌کنند. نکته پایانی آنکه با توجه به ویژگی ساختاری این محصول، معمولا از آن برای انتقال جریان الکتریکی در فواصل طولانی استفاده می‌شود.

مزایای کابل مفتولی

خرید کابل مفتولی

همان‌گونه که قبلا بیان شد، کابل‌های مفتولی از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت برق هستند. فروش بالای این محصول باعث شده است که بیشتر شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل به ساخت این کابل روی بیاورند. از طرفی نمونه‌های تقلبی و بی‌کیفیت این محصول نیز در بازار به‌وفور دیده می‌شوند. از همین جهت مهم است که کابل‌های مفتولی موردنیاز خود را از شرکت‌های معتبر خریداری نمایید. همچنین توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید با افراد مطلع در حوزه سیم و کابل مشورت نمایید و از راهنمایی‌های این افراد در این زمینه کمک بگیرید. شما می‌توانید با متخصصان شرکت ما برای انجام خریدی مطمئن مشورت کنید. برای کسب اطلاع از قیمت و ویژگی‌های محصولات سیم و کابل ابهر با ما در ارتباط باشید.

فروش کابل ابزار دقیق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *