در این مقاله از سیم و کابل آرین ابهر درباره فروش کابل کنترل انعطاف پذیر بدون شیلد توضیح دادیم همراه ما باشید.

کابل کنترل قابل انعطاف چیست؟

کابل کنترل به یک کابل چند رشته‌ ای گفته می‌شود که رشته‌ های آن وظیفه‌ ی انتقال دادن سیگنال‌ های کنترلی و حفاظتی را به عهده دارند. همچنین کابل کنترل می‌تواند اندازه گیری و اجرای فرمان‌ هایی را در مدار های کنترل و برای کنترل تجهیزات صنعتی به عهده بگیرد. متصل کردن اجزای دستگاه‌ های کنترل نیز با استفاده از کابل کنترل انجام می‌شود. موارد زیر نمونه‌ هایی از موارد استفاده از کابل کنترل است.

  • استفاده کردن در تابلو برق و باز و بسته کردن کلید ها یکی از موارد استفاده از کابل کنترل است.
  • کابل فرمان کولر گازی نیز با برقرار کردن ارتباط بین یونیت‌ های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تراول کابل آسانسور یا کابل کنترل آسانسور یکی دیگر از مواردی‌ ست که باعث می‌شود ارتباط بین تابلو فرمان و کابل آسانسور برقرار شود.
  • خطوط مونتاژ، دستگاه‌ های نساجی، کابل فرمان جرثقیل و بالابر و سیستم‌ های تله متری موارد دیگر کاربرد کابل کنترل است.
  • کابل کنترل هیچ محدودیت استفاده‌ ای ندارد، اما تنها موردی که باید به آن توجه کرد این است که کابل کنترل در دما های بالا باید با احتیاط استفاده شود.

کابل کنترل انعطاف پذیر با توجه به خصوصیات ساختاری و فنی آن می‌تواند در مقابل فشار فیزیکی سبک یا حتی فشار های زیاد مناسب باشد. حتی در برابر تداخلات الکتریکی محافظت کافی را دارند و در برابر مواد سوزاننده و روغن‌ ها مقاوم هستند.

بررسی ساختار کابل کنترل انعطاف پذیر

کابل‌ های کنترل قابل انعطاف مانند سایر سیم و کابل‌ های موجود از بخش رسانا و عایق تشکیل شده است. هادی کابل از جنس مس آنیل شده است و عایق آن از جنس pvc یا xple ساخته می‌شود. کابل‌ های کنترل قابل انعطاف در مکان‌ های خشک و مرطوب استفاده می‌شود، بر خلاف کابل کنترل غیر قابل انعطاف که نمی‌توان از آن در زیر زمین استفاده کرد. کابل‌ کنترل قابل انعطاف در دو نوع شیلد دار و بدون شیلد تولید می‌شود.

کابل کنترل انعطاف پذیر شیلد دار

کابل کنترل انعطاف پذیر شیلد دار دارای نوعی گارد یا محافظ است. ساختار کابل فرمان شیلد دار کمی متفاوت است. این کابل‌ ها محافظی در ساختار خود دارند که انتقال درست اطلاعات را تضمین می‌کند. لایه‌ی اضافه‌ ای که به نام شیلد در این کابل‌ ها وجود دارد به صورت رشته‌ های بافته شده است. در مواقعی که امواج یا میدان‌ های اطراف بر انتقال درست سیگنال کنترلی تاثیر می‌گذارد شیلد مسئولیت محافظت از کابل را به عهده دارد.

تعداد رشته‌ های کابل کنترل شیلد دار و کاربرد آن تعیین کننده‌ی رنگ کابل است. و با توجه به محافظی که دارد در مواردی استفاده می‌شود که کابل باید دائما در حال حرکت باشد. جنس شیلد از نوار پلی استر ساخته شده است. و به اطراف کابل تابیده می‌شود و ضخامت بالایی ندارد و حدود 1 میلی‌ متر است.

پیشنهاد مطالعه : کابل کنترل افشان شیلددار

کابل کنترل انعطاف پذیر بدون شیلد

کابل کنترل انعطاف پذیر بدون شیلد تک رشته‌ ای نیست و سه رشته یا بیشتر در ساخت آن استفاده شده است و رنگ روکش آن‌ها معمولا طوسی است. فروش کابل کنترل انعطاف پذیر بدون شیلد برای اتصال مستقیم به کابل اصلی مجاز است و می‌توان از آن برای محیط داخل ساختمان در دمای 40 تا 50 درجه سانتیگراد استفاده کرد.

کابل کنترل غیر قابل انعطاف چیست؟

نوعی از کابل کنترل غیر قابل انعطاف با رسانایی با جنس مس آنیل شده ساخته می‌شود و عایق آن از جنس پی وی سی است. این کابل‌ ها از تاثیر پذیری از امواج الکترو مغناطیس و اختلال در آن جلوگیری می‌کند. ولتاژ این کابل‌ ها نیز بین 300 تا 500 ولت است.

ویژگی‌ های کابل کنترل غیر قابل انعطاف سبب شده است از این نوع کابل موارد استفاده‌ی زیادی داشته باشد. به طور کلی در مواردی که نیاز به دقت بالا وجود دارد از این نوع کابل استفاده می‌شود.

این نوع از کابل‌ های کنترل برای نصب ثابت در آب داخل یا بیرون ساختمان استفاده می‌شود. کاربرد دیگر آن در زیر زمین است به شرطی که احتمال آسیب مکانیکی وجود نداشته باشد. همچنین خطوط تولید کارخانجات برای اندازه گرفتن پارامتر های اندازه گیری یا تجهیزات کنترلی ماشین آلات از این کابل‌ های غیر قابل انعطاف استفاده می‌کنند.

ما همچنین در مقاله های قبلی درباره قیمت کابل شیلدار توضیح دادیم به این صفحه سر بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *